Gyere evezni, próbáld ki a sárkányhajózást!
Az A-HÍDragon sárkányhajó evezős csapat lányok-fiúk jelentkezését várja, akik érdeklődnek a sárkányhajózás iránt, lelkes tagjai akarnak, és tudnak lenni egy elszánt, és vidám csapatnak, és szívesen vennének részt hazai, akár nemzetközi megmérettetéseken.
Csapatépítés sárkányhajóval
Nincs még egy olyan csapatsport, mint a sárkányhajózás, amely olyan közösségteremtő és fejlesztő tevékenység, amelyben egy célért két labdarúgó-csapatnyi ember küzd.
A sárkányhajózás története

A kemény téli felkészülés után nagyon vártuk az idei évet, bíztunk abban, hogy az éves bajnoki tabellán előrébb tudunk lépni. Ebben az évben az MKKSZ a versenyrendszert megváltoztatta, megszűntek az eddigi divíziók (osztályba sorolások), a sorsolások olyan csapatokat is egy futamba rendeltek, akik eddig vízen nem lehettek egymásnak ellenfelei. Ezáltal keményebb küzdelmek voltak, harcosabb csapatok versenyeztek egymással. Így voltunk ezzel mi is… Felvértezve, felkészülten futottunk neki a szeonnak. A 2015-ös évben a Magyar Sárkányhajó Bajnokság pontszerző versenyei 4 fordulóból állt.  Az idei evezős és versenyszezon kiemelt eseményeit szeretnénk kedves olvasóval megismertetni.Az első verseny állomásról és az Európa Bajnokság válogatójáról Endrődi Mónika írt egy rövid összefoglalót.

 

2015. július 2-5 között nemzetek közötti és klub Európa-bajnokságot rendeztek Olaszországban, Auronzóban. A klub futamokra bármely egyesület csapata nevezhetett, a nemzetek közötti bajnokságon azonban csak a válogató versenyek első és második helyezettjei indulhattak. A válogató versenyt Szolnokon rendezték meg, május 9-én, délelőtt. A délután folyamán pedig ugyanitt a Magyar Sárkányhajó Bajnokság I. fordulójára került sor.

Csapatunk benevezett a klub Európa-bajnokságra, ezen felül néhányan a nemzetek közötti EB-n induló csapatokban is versenyzünk, így a válogató versenyen is részt vettünk. Izgalmas futamoknak lehettünk részesei, s nem csak azért, mert rögtön az első futamban kizártak egy csapatot pályaelhagyás miatt. Sikerrel zártuk a válogatót és érmekre is szert tettünk.

A Magyar Bajnokság futamain összesen 22 csapat indult. A szervezők gondosan megtervezték és beosztották az elő- és középfutamokat, majd döntőket, ám menet közben eltört egy pad az egyik hajóban, így újra kellett gondolni a verseny menetét. Ez okozott némi csúszást a programban, de végül zökkenőmentesen zajlott a verseny – leszámítva két újabb kizárást. Csapatunk remekül szerepelt, időeredményeink messze túlszárnyalják a tavalyiakat. Dobogóra ugyan nem állhattunk, de az előkelő 7. helyen zártuk az I. fordulót.

 

 

A következő esemény a csapat életében a már megszokott vízi parádé Olaszországban, a Vogalonga volt. Hlatky-Birkás Diána, csapatunk oszlopos tagja írta le élményeit:

 

„1974 óta minden évben megrendezésre kerül a Vogalonga, azaz a „Hosszú Evezés”. A kezdeményezés eredeti célja a Velence épületeit, ill. környezetét veszélyeztető motoros hajók használata elleni tiltakozás volt. Mára ez egy kicsit elhalványodott, inkább népünnepély, vízi felvonulás lett, de az alap koncepcióból kiindulva csak emberi kézzel hajtott vízi jármű vehet részt a versenyen. Csaknem a világ minden részéről érkeznek evezősök, a közel 30 km hosszú táv megtételére. Idén a 41. Vogalonga,  2015. 05.24-én pünkösd vasárnapján került megrendezésre.

Az A-Hídragon sárkányhajós csapatunk 2013 óta vesz részt az eseményen. Mivel két éve én is tagja voltam a csapatnak, nagy várakozással tekintettem az idei evezés elé. Ahogy akkor, az előrejelzések alapján az időjárás most sem tűnt túl bíztatónak. A pénteki indulást, az utat, a késő délutáni megérkezést a „szokott” kempingbe végig eső kísérte. Kipakolás, kis ejtőzés, majd közös hangolódás a hétvégére némi borozgatással, pálinkázással fűszerezve. Szombaton ismét esős napra ébredtünk, a délelőttöt mindenki vérmérséklete szerint töltötte. A beevezés délután 2 órai indulással lett tervezve, így közösen mentünk el a kikötőbe, ahová az előző nap a sárkányhajónk le lett szállítva. Itt vízre tettük a hajót és megkezdtük a közel 8 km-es nyílt vízi evezést Velence központjáig. Az idő szerencsére ekkora kiderült, bíztató jeleket véltünk felfedezni az égen. A lagúnákhoz érve a társaság lelkesedése egyre nőtt, így némi városnéző túrát tettünk a vízről. Ezután a már korábban bevált helyen partra emeltük a hajót a másnapi viszontlátásig. Este közös vacsora, majd időben lefekvés. Vasárnap reggel érezvén a feszültséget, már óracsergés előtt felébredtem, gyors reggeli, pakolás, majd indulás a 7:30-as buszhoz. A megállóban latolgattuk, hogy felférünk-e rá, mert tele volt evezősökkel, úgy tűnt nem csak mi gondoltuk, hogy ezzel a járattal megyünk a városba. Sok időnk nem maradt a rajtig, gyors bepakolás, ülésrend kiosztás, hajó vízre tétel, elhelyezkedés és erőteljes evezés, hogy időben felérjünk az indulási helyszínhez, a Szent Márk térhez. A hagyományoknak megfelelően 9 órakor, ágyúlövéssel vette kezdetét a verseny, több száz hajó, több ezer fő részvételével. A mezőny gondolákból, tengeri evezős hajókból, kenukból, kajakokból, sárkányhajókból illetve különleges formájú "hajókból", vízi alkalmatosságokból állt. Üde színfolt volt a sok esetben tradicionális viseletbe öltözött evezősök látványa. A rajt után kis tumultus, némi „közelharc” a pozíciónkért, de hamarosan kiértünk a tengerre,ahol nemcsak a vetélytársakkal, de a széllel és a hullámokkal is meg kellett küzdenünk. Jó tempóban haladtunk a mezőny első harmadában, elevezünk Sant’Erasmo és San Francesco del Deserto partjai mellett, Buráno szigeténél fordultunk, ahol  frissítővel és banánnal várták a versenyzőket. Kis pihenő után Murano szigetén keresztül evezve érkezünk vissza Velencébe. Az utolsó néhány kilométert a (verseny alatt a motoros hajók elől lezárt) Canal Grandén át tettük meg, ahol emberek ünneplő tömege várta a beérkező hajókat. A Canal Grande egy csatorna, ami egyben a város fő közlekedési útvonala, Velence második legszélesebb vízi útja. A 3 km hosszúságú szakasz két partján több mint 100 palota illetve több templom helyezkedik el, négy híd ível át felette, leghíresebb, legnagyobb és legrégibb hídja a Rialto-híd, most megtelt a célba érkezőket köszöntő emberekkel, igazi karneváli hangulatot idézve. A csatornán végigevezve érkeztünk vissza a Dózse palotához, ahol az evezősöket a csapat név és a rajtszám felolvasásával hangosbemondón keresztül köszöntötték. A távot idén nem túl megerőltető evezéssel 3 óra alatt teljesítettük. A célban megkaptuk (bedobták a hajónkba) a zacskóba összekészített megérdemelt emlékérmeket és okleveleket. Még egy kicsit kiélveztük az ünneplést, majd „csendesebb” vízre, egy mellékágra eveztünk és megálltunk egy frissítésre. A pihenő után még hátra volt a levezető evezés, vissza kellett vinnünk a hajót a kikötőbe. A csatornából kifelé jövet visszanézve, a bejáratnál komoly torlódás volt látható, sokan még várakoztak a bejutásra, nekik egy kicsit több ideig tartott a 30 km-es, egyesek szerint „csak” 26 km-es táv leevezése. A kikötőbe visszaérkezés után, már csak a rutin feladatatok maradtak, hajó kiemelése, pakolás, közös fotózás, visszautazás a kempingbe. A délután a pihenéssel telt, séta a városban, fagyizás, stb.

A 2015. évi 41. Vogalonga ismét felejthetetlen élményt nyújtott, jó volt újra részt venni ezen a nem mindennapi vízi felvonuláson. Köszönet a győri sárkányhajósoknak, akik segítették az eseményen való részvételünket.”

 

És végül, de nem utolsó sorban csapatunk életének legizgalmasabb momentuma, az Európa bajnokság élményei Csepregi András tollából.

 

„A-HíDragon sárkányhajó csapat az első Európa Bajnokságon

 

Egy kis történelem

Azért, hogy érthető legyen , mit keres egy Európa Bajnokságon az A-Hídragon Sárkányhajó csapata, nem árt ismerni a sárkányhajózás európai történetét.

Magyarországon , ugyan úgy mint nemzetközi szinten, két szövetség keretén belül lehet sárkányhajózni.

Csapatunk a Magyar Kajak-Kenu Szövetség Sárkányhajó szakága által  szervezett versenyeken indul, a Hídépítők Egyesülete a szövetség tagja. A Nemzetközi Kajak-Kenu Szövetségben ( ICF) is szakágként működik a sárkányhajózás 2001 óta.

Magyarországon 1998-ban alakult meg a Sárkányhajó Szövetség külön sportágként jelölve magát. A szervezet  a Nemzetközi Sárkányhajó Szövetség (IDBF) tagja.

Ez a világban és Magyarországon is , két versenyrendszert jelent.  Külön országos bajnokságok, versenyek , Világ- , és Európa Bajnokságok kerülnek megrendezésre már 10-15 éve. Az előzőek azért fontosak, mert a Nemzetközi Kajak-Kenu Szövetség ( ICF) 2014. novemberében írta ki az ELSŐ nemzeti ill. klub csapatok I. Európa Bajnokságát.

                Elhatározás..

Mikor  a felhívást elolvastuk , felmerült a kérdés elindulhatunk-e mi egy ilyen versenyen. Tudni  kell, hogy a csapat tagjaink közül többen voltak már világversenyen, világbajnokok is vannak köztünk. Az ICF által szervezett 2012 évi Milánói ill. 2014 évi Poznani VB-ről ill. mások az IDBF által szervezett  klub világ-és európa bajnokságokról, nemzetközi versenyekről tértek haza érmekkel, helyezéssekkel. Tudtuk, a teljes csapattal 20 fős egységgel nem tudnánk kiállni a klubok versenyében. A kiírás nagyon sok féle lehetőséget adott az  indulásra. 200 m, 500m, 2000m hosszú távok, 10 fős ill. 20 fős hajók, női, férfi , mix (4nő+6 férfi vagy 8nő+12férfi) egységek, seniorok ahol nincs korhatár megjelölés, mastersek ahol a min. korhatár a 40 ill. 50 év volt. Ezeket a variációkat végignézve, úgy láttuk, hogy 10-es masters+40 , mix hajóban mindhárom távon lehetne elindulni.

Nem késlekedett a döntés , a nevezésünket az elsők között megküldtük januárban, kezdődhetett a felkészülés.

Felkészülés…

Két részből állt. Egyik: az utazás, szállás, nevezés,egységes  pólók , ruházat, edzés lehetőségek, stb. kiválasztása. Itt kell megjegyezni, hogy minden költséget a csapat tagjai álltak. Ezúton szeretnénk ismét megköszönni a  Hídépítők Egyesületének, hogy külön támogatta a csapat versenyen való indulását..

Másik: Edzések számának emelése, a versenyen használatos hajók Magyarországon való kipróbálása. A heti három edzés, a téli jó alapozásnak köszönhetően, nem csak az EB-re való felkészülésnek, hanem a teljes csapat nyári versenyeken való szereplésének jót tett.

Ez idő alatt a nemzeti számokon való induláshoz a Szolnokon megrendezett magyar bajnoki állomáson válogató versenyt rendeztek. A teljes csapatból többen, más klubok által szervezett hajókban a nemzetközi futamokon való indulás jogát is megszerezték. Ezek még több edzést jelentettek, ki a Römi KKSK telephelyére, ki Tatára, ki Győrbe járt edzésre.

                A verseny… eredményei

Az Európa Bajnokság Olaszországban a Dolomitokban , Auronzoban került megrendezésre 2015.július 01-05 között.  Auronzo di Cadore vagy röviden Auronzo község Észak-Olaszországban, Belluno megyében, Veneto tartományban, a Dolomitok keleti peremén, a Ansiei folyó völgyében, 866 m tengerszint feletti magasságban, a duzzasztó gáttal  kialakított tó mellett fekszik. A versenyeket a 6-12 C’fokos  vízben rendezték, csodálatos környezetben, 1500-2400 m magas hegyek között. 

11 nemzet, klub és nemzeti csapatai indultak a versenyzők száma 1300 fő volt. 80 érmet, közte 38 Európa-bajnoki címet szereztek a magyar sárkányhajósok a Nemzetközi és Klub Sárkányhajó Eb-n.  A klubfutamok során 21 arany-, 16 ezüst- és 7 bronzérem jutott a magyaroknak, de a nemzetek versenyében is hasonló eredmények születtek, összesen 15 arany-, 14 ezüst és 8 bronzérmet szerzett a 250 fős magyar csapat.

Ebből az érem esőből, mi is kivettük a részünket. A klub csapatok közözött 10-es mix hajónk két harmadik helyet hozott el. A nemzeti csapatokban szereplők mind három érem fajtából hoztak haza.

                A verseny… emlékei

Az első Nemzetközi és Klub Sárkányhajó Eb szervezése magán viselte , az ilyenkor szokásos kezdeti nehézségeket. Sajnos adminisztrációs hiba miatt az első napi 500 m-s futamokon nem indulhatott az A-Hidragon csapata. Nekünk ez lett az egyetlen rossz emlék az ott töltött , csodálatos 5 napból. Az utazás délutánján edzés lehetőséget kaptunk, majd színes forgatagban, énekelve végig vonult az egész mezőny Auronzo utcáin. Kicsit lassú , de látványos zene és akrobatikus műsorszámokkal frissített megnyitó ünnepségen vettünk részt. Megtiszteltetés volt, hogy a nemzeti zászlót, Hungary feliratú táblát csapatunk tagjai vihették. Másnap a futamok 6 percenként váltották egymást, a különböző egységeink bíztatták egymást, figyelték a többi nemzet sárkányhajó tudását, technikáját. Egymásután történtek az emlékezetes események, a nemzeti senior lány csapat zuhogó esőben leevezett távja, vagy a győri –tatai-a-hidragonos  nemzeti senior fiú csapat 2000 m-s versenyen való elsüllyedése. A versenyek között volt idő nagy sétákra a tó körül, kirándulásokra a csodálatosan szép hegyekben, akár bobozásra is.

 Kis csapatunk sokat volt együtt. A közös vacsorák, esti séták vidáman, jó kedvvel teltek, a versenyeken mindenki oda tette magát, jó volt A-Hidragonosnak lenni.

A záró ünnepélyen, az eredmény hirdetések után Patyi Melinda – a Magyar Kajak-Kenu Szövetség Sárkányhajó szakági vezetője- átvehette a rendezőknek járó vándor zászlót!

2017 –ben Magyarország, Szeged rendezi a II. Nemzetközi és Klub Sárkányhajó Eb-t!

Nem kérdés, szeretnénk mi is ott lenni!!!”

Az Európa bajnokság sikerei után itthon tovább folytatódott az éves pontszerző verseny, így teljes erővel a hátralévő versenyekre koncentráltunk. Az utolsó állomás augusztus 09.-én került megrendezésre Fadd-Domboriban. A 2014-es év 11. helyezése után, az A-hídragon csapata 2015-ben a bajnoki tabella összesített eredményei alapján a 7. helyet harcolta ki magának a 27 csapatos mezőnyből.

Ezúton is szeretnénk gratulálni a csapatnak az idei szép eredményekért és további hasonló sikereket kívánunk Nekik. Köszönet „Misibának” az aranykezű kormányosnak, akinek sokat köszönhetünk az idén elért eredményekért. És köszönet Horváth Gergőnek – az edzőnknek – aki rendítetlenül hajtja előre a csapatot.

 

Kővári Bea & Hlatky Réka